طراحی سایت با معماری MVC
نوشته شده توسط : طراحی سایت

طراحی سایت با معماری MVC

طراحی وب سایت مانند ساختمان سازی است . برای ساخت ساختمان معماری های متفاوتی وجود دارد . در هر شرایط آب و هوایی مصالح خاصی به کار میبرند . طراحی سایت هم دارای معماری های متفاوتی است .  یکی از معروف ترین معماری های طراحی وب سایت معماری mvc است .

در ادامه این مقاله به بررسی معماری mvc می پردازیم .

معماری mvc اختصار شده عبارت model view controller است که توسط شرکت Microsoft برای طراحی و پیاده سازی نرم افزار ، طراحی شد که بعدا این معماری را برای طراحی سایت به کار گرفته شد .

این معاری یک پروژه برنامه نویسی را به سه لایه تقسیم می کند . لایه گرافیک (view) یا همان لایه ای که برای کاربر قابل مشاهده است . لایه دیتابیس (model) . لایه کنترلی (controller)  .

معماری mvc به این صورت عمل می کتد که ابتئا یه درخواست از طرف کاربر به سمت لایه کنترلی فرستاده می شود . لایه کنترلی درخواست کاربر را پردازش می کند و این درخواست را به لایه دیتابیس می فرستد . اگر این درخواست در دیتابیس وجود داشته باشد این لایه پاسخ را به لایه کنترلی ارسال می کند .

لایه کنترلی هم اطلاعات دریافتی از طرف لایه دیتابیس را به لایه گرافیک ارسال می کند اگر برای این درخواست view تعریف شده باشد این view به کاربر نشان داده خواهد شد و در آخر از طرف لایه گرافیک پاسخی به لایه کنترلی ارسال می شود .

 

در زیر به بررسی این لایه ها در طراحی وب سایت می پردازیم .

لایه گرافیک

یکی از مهم ترین بخش های یک وب سایت گرافیک وب سایت است که با استفاده از ابزار های متفاوتی این لایه را پیاده سازی می کنند . در طراحی وب سایت این لایه با استفاده از زبان های برنامه نویسی html , css , javascript و همچنین با استفاده از نرم افزار های گرافیکی عکس ها و لوگو ها را طراحی می کنند .

این لایه حاوی تمام view های است که برای کاربران و مدیران وب سایت نمایش داده می شود .

لایه دیتابیس

این لایه وظیفه نگه داری دیتابیس های موجود در وب سایت است . در این لایه تمام دیتابیس ها و جدول ها و اطلاعات درون آن در این لایه ذخیره می شود .  برای پیاده سازی این لایه باید ابتئا سیستم دیتابیس را تعیین کرد مانند mysql , Microsoft sql , oracle , … و همچنی اطلاعات تمام این سیستم دیتابیس ها با استفاده از زبان برنامه نویسی sql ساخته می شود .

لایه کنترلی

این لایه وظیفه کنترل کردن درخواست های انتقالی بین لایه ها و همچنین کاربر است . این لایه با توجه به زبان برنامه نویسی سمت سروری که استفاده می کنیم پیاده سازی می شود مانند asp , php , jsp .

این لایه درخواست هایی که از طرف کاربر به او می رسد را پردازش می کند و با توجه به نوع درخواست کاربر پاسخ مناسب را به او باز می گرداند .

نتیجه گیری

یکی از مهم ترین و قدرتمند ترین معماری های طراحی وب سایت معماری mvc است که یک پروژه برنامه نویسی را به سه لایه تقسیم می کند . لایه model برای نگه داری یتابیس ها . لایه viewبرای نگه داری گرافیک وب سایت . لایه controller برای کنترل کردن درخواست ها بین لایه ها و کاربر .

 





:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 مهر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: